Fietsers passeren een monumentale poort onder een blauwe lucht.

Brusselse Poort

Herinnering aan de vroegere vestinggordel

De Brusselse Poort vormt de ingang van het stadspark en is met de Mechelse Poort een van de twee resterende poorten van de vroegere vestinggordel rond de stad.

De Brusselse Poort met grote triomfboog in het midden. Links en rechts oude kettingen van de vroegere ophaalbrug. Achteraan is nog een oude bunker te zien.

De oorspronkelijke poort

De oorspronkelijke Brusselse Poort werd al vermeld in 1295-1296 als een van de vier stadspoorten van de ommuurde en omwalde stad. Ze bevond zich ten zuidoosten van de stad aan de Brusselsestraat, de uitvalsweg naar Brussel. Na onder andere de vernieling tijdens het Gentse beleg in 1380, de beschadiging bij de belegering van 1584 en de daaropvolgende herstellingen, werd de stadspoort uit de middeleeuwen uiteindelijk in 1822 gesloopt.

De nieuwe Brusselse Poort

De vesting Dendermonde kwam onder Hollands bewind tot stand tussen 1822 en 1830 als onderdeel van de grensverdediging van de geallieerden tegen Frankrijk. In 1822 werd de huidige Brusselse Poort gebouwd naar ontwerp van de kapitein-ingenieur Cornelis Alewyn. Deze stadspoort bestond uit een binnenpoort met ophaalmechanisme en een binnenbrug met pijlers van baksteen en arduin.

Een vrouw wandelt met kinderen onder een grote stenen boog in de natuur.

De Brusselse Poort nu

In de jaren 1930 werd de buitenpoort en buitenbrug afgebroken bij de aanleg van het betonnen viaduct over de spoorweg. In de jaren veertig werd het ravelijn heringericht tot stadspark. Met een deel van de arduinen brugpijlers van de buitenbrug bouwde men in de jaren vijftig een pergola.

De Brusselse Poort die je nu kan bewonderen is dus de binnenpoort van 1822. Ze werd opgetrokken als een triomfboog in neoclassicistische stijl. Ze heeft een massieve bakstenen kern en is bekleed met kalkzandsteen. In de boogomlijsting, sierlijsten en hoofdgestel is arduin verwerkt. Het smeed- en gietijzeren ophaalmechanisme is eveneens bewaard. 

Ook interessant

Naar top